torsdag 16. september 2010

Ulike referanserammer

Jeg kommer opprinnelig fra et lite sted, Geilo, som ligger i Hallingdal. Der har flesteparten av menneskene levd så å si hele livet sitt og det er ikke mange med en annen kultur der. En sommer, da jeg var 10 år, tok moren min med meg og broren min til Oslo for å feriere der i 4 uker. Vi bodde i min tante sin leilighet som lå i et flerkulturelt borettslag. Jeg fant fort tonen med noen av jentene der og vi var sammen hver dag. Jeg la egentlig ikke merke til at de var flerkulturelle før vi skulle til stranden en dag. Eneste forskjellen jeg la merke til var at de var mørkere i huden enn det jeg selv var.  Vi, jentene som var etnisk norske  badet i bikini eller badedrakt, mens noen av de flerkulturelle jentene badet med klærne sine på. Jeg, som bare var 10 år og ikke kjent med andre kulturer, syntes dette var litt rart. Jeg spurte henne da om hvorfor hun badet med klærne på, og hun svarte at det var hennes kultur og at hun ikke fikk lov til å vise så mye hud ute blant folk.
Nå i ettertid når jeg er eldre og skjønner mer om forskjeller i kulturer, forstår jeg også hvorfor hun badet med klærne på. Om denne episoden hadde skjedd nå, hadde jeg ikke trengt å spørre om hvorfor, for jeg vet om ulike kultur der jentene ikke får vise mye hud. Der og da var det en litt spesiell opplevelse, siden jeg ikke hadde opplevd noen andre kulturer enn min egen fra hjemstedet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar